Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw leerplatform voor betere opvolging van anderstalige leerlingen van asielcentrum

door Jozef Croughs
datum05/05/2018
geenreactie

Het stadsbestuur van Sint-Truiden lanceert een nieuw online platform om de afstudeerkansen van anderstalige leerlingen te vergroten. Met de nieuwe technologie wil men meer controle uitvoeren op anderstalige niet begeleide minderjarige jongeren die vandaag in het Fedasil van Sint-Truiden verblijven. Een werkgroep met alle actoren van de onderwijssector en het stadsbestuur beschikken een op maat gemaakt programma ‘smartschool’  dat de registratie en opvolging voor en communicatie met jongeren die les volgen in het OKAN-onderwijs opvolgt.  

OKAN staat voor onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen. In Sint-Truiden wordt dat aangeboden in vier scholen. Nieuwkomers die geen Nederlands spreken en jongeren uit Fedasil kunnen op die manier in afzonderlijke klasgroepen les volgen op hun maat. Ze doorlopen hiervoor drie stadia, van onthaal- over doorstroom- tot uitstroomklassen.

In Sint-Truiden nam het Technicum de coördinatie van het OKAN-onderwijs al enkele jaren voor zijn rekening. In deze ankerschool worden de inschrijvingen beheerd en afgehandeld. Dat bracht extra administratiewerk met zich mee, dat door de grote belangstelling in het OKAN-onderwijs almaar toenam. Technicum vroeg daarom om een oplossing om de in- en uitstroom van jongeren beter te stroomlijnen. Een werkgroep die bestond uit leden van het lokaal overlegplatform voor het onderwijs, de scholengroep Sint-Trudo, het VCLB en de dienst Flankerend onderwijs van het Truiense stadsbestuur zochten naar een efficiënter systeem van registratie van, opvolging voor en communicatie met de schoollopende jongeren.

Smartschool

Het digitale leerplatform ‘smartschool’ bracht de oplossing. “ Zowel de school, het Fedasil als het VLCB hebben toegang tot de ingformatie. Dat vergemakkelijkt niet alleen de inschrijving van de jongeren. Hiermee kunnen ze ook beter gemonitord en geïnformeerd worden. Jaarlijks volgen zo’n 100 nieuwkomers les volgens het OKAN-principe. De meesten verblijven doorgaans in Fedasil. In tegenstelling tot hun leeftijdsgenoten die hier geboren zijn, zijn thuis en school voor hen heel andere werelden. Met het ‘smartschool’-platform kunnen de school en Fedasil hun prestaties na lestijd beter opvolgen. Tot op heden wisten we bijvoorbeeld niet of de jongeren van het asielcentrum effectief naar school vertrokken waren of in de les zaten. Dit kunnen we nu wel te weten komen, om zo te vermijden dat ze zomaar rondhangen in de stad. Ook deze jongeren moeten namelijk naar school. Dat is ook belangrijk voor hun toekomstige kansen en ontwikkeling”, verduidelijk schepen van Flankerend onderwijs Hilde Vautmans. 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.