Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste drie openbare laadpalen geplaatst: volgens principe ‘paal volgt wagen’.

door Jozef Croughs
datum17/03/2023
geenreactie

Wie elektrisch rijdt en zelf geen plaats heeft voor een laadpaal of als een bestaand publiek laadstation te veraf is, kan bij de Vlaamse overheid een aanvraag doen voor een laadinstallatie. In Sint-Truiden zijn de eerste drie openbare laadpalen geplaatst in de Festraertsstraat, de Gevensmolenweg en de Gorsemweg volgens het principe paal volgt wagen.

“Een burger kan via de website https://www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen een aanvraag indienen om een publieke laadpaal te plaatsen volgens het principe ‘paal volgt wagen’. De aanvraag dient te voldoen aan een aantal voorwaarden zoals het beschikken over een full-electric wagen, het niet beschikken over een garage of oprit waar een laadpaal kan geplaatst worden, geen bestaande laadpaal in een omtrek van 250m”, zegt burgemeester Ingrid Kempeneers. 

Indien aan alle voorwaarden voldaan wordt keurt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de aanvraag goed en wordt deze overgemaakt aan de concessionaris (Engie is concessionaris in Limburg). Zij stellen een plaatsingsdossier op en doen aan de gemeente een voorstel van inplanting. Zodra de stad een voorstel van inplanting ontvangt, wordt dit geagendeerd op het schepencollege ter goedkeuring van de inplanting van de laadpaal.

Signalisatie

Bij de installatie van een laadpunt op openbaar domein moet er telkens een aanvullend verkeersreglement opgesteld worden voor het aanduiden van de voorbehouden parkeerplaatsen. Na goedkeuring van het aanvullende verkeerssignalisatie van de voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen voor de nieuwe locaties worden de laadpalen geplaatst door Engie (concessionaris in Limburg). Het markeren (belijning) van de parking en plaatsing van een verkeersbord elektrisch laden op de parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagen gebeurt door Engie.  Voor de levering, plaatsing, onderhoud, backoffice en beheer van de laadpaal betaalt de stad niets. Enkel de grondmarkering van de parkeerplaats en het verkeersbord zijn ten laste van de stad.

n het actieplan ‘Clean Power for Transport (CPT)’ van de Vlaamse Regering wil men op basis van de geformuleerde doelstelling beschikken over 35000 laadpunten tegen 2025. “Voor de stad Sint-Truiden betekent dit concreet dat er tegen 2025 een totaal van 266 laadpalen (CPE) op het terrein beschikbaar zou moeten zijn. Hiervoor komt zowel de publieke als (semi)publieke laadinfrastructuur in aanmerking. Semi-publieke laadpalen zijn laadpalen die wel publiek toegankelijk zijn, maar niet in de openbare ruimte staan, “besluit Kempeneers. 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.