Overslaan en naar de inhoud gaan

“Shoppers kunnen weldra punten sparen die kunnen ingeruild worden voor parkeertijd”,

Middenstandverenging Trud’Or vzw, pleit voor versoepeling van parkeerkost
door Jozef Croughs
datum19/09/2022
geenreactie

Het was voormalig schepen Pascal Vossius die in 2007 de vzw oprichtte en diverse projecten uitrolde om de lokale handel een boost te geven en de shoppers naar Sint-Truiden te lokken. Zo was er in die beginperiode de actie waarbij elke maand een auto te winnen viel. 48 auto’s en 100 fietsen kregen een nieuwe eigenaar. Trud’Or wist doorheen de jaren erg succesvolle koopacties op te zetten.

 De meest recente en nog steeds lopende campagne is ‘Loyaal Lokaal’ waar handelaars worden geafficheerd op de stadspanelen. Omdat succes te bestendigen wordt gekeken om het Shop & The City verhaal te koppelen aan het parkeerbeleid. Consumenten die effectief spenderen moeten beloond worden. Uiteraard zal dit het aantal bezoekers stimuleren om naar Sint-Truiden af te zakken”, zegt schepen van Handel en Markten Hilde Vautmans (Open Vld).  

Op dit ogenblik wordt door de raad van bestuur van AGB Trupark (AGB) onderzoekt of er een mogelijkheid kan om de Shop&theCity kaart te koppelen aan het parkeersysteem. “Bedoeling is dat de schoppers punten kunnen sparen die kunnen ingeruild worden voor parkeertijd”, stelt Veerle Heeren, voorzitter Trupark.

Op Tru’Or voorzitter Philip Bronckaerts rust nu de zware taak om de          handelaarsvereniging door deze moeilijke tijden te loodsen. “Wij zijn niet blind voor de evolutie dat de mensen meer en meer van thuis uit gaan shoppen en dat in de winkelcentrums voor bepaalde handels het moeilijker wordt”, zegt Bronckaerts. “Maar gespecialiseerde zaken zullen altijd hun plaats hebben. En daarvoor is het belangrijk dat Tru’Or met Shop&TheCity de drie speerpunten zal blijven ondersteunen, zoals de lokale handel, de horeca en de wekelijkse Haspengouw markt”, aldus Philip. Lokale handelaars kunnen inzetten op online verkoop maar dat zal nooit kunnen opwegen tegen de mastodonten als Bol.com of de Zalando’s van deze tijd. “Hoofdzaak is dat wij ons centrum aantrekkelijk houden met beleving. Samen met de horeca en de wekelijkse zaterdagmarkt is het onze belangrijkste troefkaart”, besluit de Tru’Or voorzitter. 

Super zomer

De marktkramers hoor je niet klagen. “Wij hebben achtereenvolgend 19 weken fantastisch weer gehad met massa’s veel volk op de wekelijkse markt. Het waren topdagen voor marktkramers maar ook voor de handelaars en met overvolle terrassen bij de horeca. De troeven die de online verkoopt heeft hebben wij niet maar, omgekeerd is de beleving die wij te bieden hebben hen totaal vreemd”, besluit Nico Noppen, voorzitter van de Beroepsvereniging van Marktkramers.

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.