Zwarte vlaggen tegen knip in Brustemse Lenaertsstraat: “We snappen niet dat het bestuur hiermee doorgaat”
Video
De bewoners van Brustem hebben aan het kruispunt van de Lenaertsstraat en de Geelstraat zwarte vlaggen gehangen tegen de knip die het Truiense stadsbestuur wil invoeren.
In december vorig jaar trokken de bewoners al een eerste keer de straat op en kwamen ze hun ongenoegen ook uiten op de gemeenteraad. Toen werden meer dan 350 handtekeningen verzameld tegen de knip. “We stellen ook de resultaten van het onderzoek naar het sluipverkeer in vraag”, zegt gemeenteraadslid Remco Schoofs (CD&V). Twee weken geleden kondigde het stadsbestuur aan dat het een tijdelijke opstelling zou plaatsen om het verkeer in de praktijk te bestuderen. Maar ook dat zien de buurtbewoners niet zitten.
“We zitten hier met drie fruitboeren in de buurt. Wat moeten die doen als het tijd is om te plukken? Dan kunnen ze niet meer door deze straat”, klonk het bij de buurtbewoners. Ook de stelling dat dit allemaal gebeurt om de veiligheid te garanderen, trekken ze in twijfel. “Ik ben hier opgegroeid en heb zelden ongevallen gezien. Waarom die opstelling er nu plots komt, snapt niemand.”
Negatief advies
Volgens Schoofs gaven zowel de politie als De Lijn een negatief advies over de knip. “De politie stelt minder drastische verkeersmaatregelen voor, zoals het verhogen van het kruispunt of het plaatsen van optische verkeerselementen”, aldus het CD&V-raadslid. “In hun advies geven ze aan dat het verkeer met de knip eigenlijk gewoon verplaatst zal worden naar andere straten. Op basis van de verkeersmetingen begrijpen ze niet waarom er voor zo’n drastische maatregel wordt gekozen. Het stadsbestuur legt deze adviezen gewoon naast zich neer.”
Burgemeester Ludwig Vandenhove (Vooruit) nuanceert dat beeld. Volgens hem is er geen sprake van een formeel negatief advies vanuit de politie. “De politie heeft een analyse gemaakt op basis van onder meer het aantal verkeersongevallen en heeft op basis daarvan alternatieven voorgesteld.”
Voor de buurtbewoners is de maat vol. Met zwarte vlaggen zetten ze nu hun boodschap kracht bij. “De bewoners dachten dat hun eerste protest in december de ogen zou openen, maar blijkbaar niet”, aldus Schoofs. “Daarom hebben ze nu het idee opgevat om met zwarte vlaggen te zwaaien.” Ze zullen ook aanwezig zijn op de gemeenteraad van april om hun ongenoegen duidelijk te maken.
WOW
Opvallend is de houding van coalitiepartner WOW in dit dossier. Tijdens de bespreking van het punt op het schepencollege verliet WOW de vergadering. “Een aantal van onze vragen bleef onbeantwoord, daarom verlieten wij de vergadering voor dit punt”, aldus schepen Marijn Ghys (WOW). Op de gemeenteraad stemde de partij echter wél voor de invoering van de knip. In december stemde WOW bovendien een voorstel van CD&V weg waarin gevraagd werd om af te zien van de plannen.





