VCST wil 62 voltijdse jobs schrappen in Sint-Truiden
De producent voor auto-onderdelen VCST wil tegen het einde van volgend jaar 62 voltijdse jobs schrappen. Dat is meegedeeld op een ondernemingsraad. “Een gevolg van de overgang naar elektrische motoren”, zegt vakbondsman Raf Dal Cero (ABVV Metaal)
De directie van VCST, dat gespecialiseerd is in de productie van tandwielen en andere auto-onderdelen, deed de aankondiging donderdag tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Het bedrijf kondigde het voornemen aan om het aantal jobs tegen het einde van 2024 te verminderden met 62 voltijds equivalenten. In het kader van de wet Renault zal daarover de komende weken met de vakbonden onderhandeld worden. Er zouden voor het vierde kwartaal van dit jaar geen ontslagen vallen. Er zou ook ingezet worden op tijdelijke werkloosheid.
De directie hing tijdens de aankondiging een somber beeld op van de productieverwachtingen voor dit en volgend jaar, zo kon achteraf bij de vakbonden vernomen worden. Daarbij zouden met name Ford en Volkswagen hun bestellingen gevoelig hebben teruggeschroefd. “De terugval van de bestellingen is een gevolg van de transitie van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving, waar veel minder tandwielen voor nodig zijn”, aldus vakbondssecretaris Raf Dal Cero van ABVV Metaal. “Bij Volkswagen geeft men nu al aan dat er na 2030 geen verbrandingsmotoren meer geproduceerd zullen worden. Voor de huidige bedrijfsvorm is er bij VCST bijgevolg nog weinig toekomst. Daarbovenop overwegen verschillende autoconstructeurs om zelf hun tandwielen te produceren. Voor de overblijvende arbeiders kleurt de toekomst bijzonder donker”, aldus Dal Cero, die verwacht dat het ontslag van 62 FTE’s betrekking kan hebben op een tachtigtal werknemers.
Niet verwacht
Vandaag werken er nog zo’n 300 mensen voor VCST dat recent nog fors investeerde in een nieuw fabrieksgebouw. Begin deze maand kreeg VCST nog de award van Factory of the Future, waarmee de meest geavanceerde productiebedrijven in België worden bekroond.
Voor Nadia Gueroui van ACV Metaal komt de aankondiging niet helemaal onverwacht. “De herstructurering die in 2020 werd aangekondigd, werd nooit helemaal uitgevoerd. Bovendien ziet het er naar uit dat VCST niet genoeg heeft gezocht naar nieuwe producten en afzetmarkten om het verlies ten gevolge van het wegvallen van de verbrandingsmotor te compenseren.”
In juni 2020 kondigde VCST het voornemen aan 171 van de ruim 400 banen te willen schrappen. Het bedrijf werd toen al geconfronteerd met dalende productievolumes ten gevolge van de opmars van de elektrische auto. De coronacrisis, waardoor de productie geruime tijd stil lag, maakte de situatie er alleen maar erger op. Het jaar 2020 werd afgesloten met een verlies van 25,6 miljoen euro. In 2021 was er dan weer een kleine winst. Uiteindelijk werd bij de vorige saneringsronde het banenverlies teruggebracht tot 91 in plaats van 171.
© Jozef Croughs en Guido Cloostermans
Reageer op dit bericht