Overslaan en naar de inhoud gaan

Sint-Truiden laat reclamecampagne voor Genk weghalen: “De mensen moeten bij ons shoppen”

door Jozef Croughs
datum18/12/2022
geenreactie

‘Eindejaarsshoppen? Doe es Genk.’ Je kon er vrijdag moeilijk naast kijken in het centrum van Sint-Truiden. Overal werd reclame gemaakt voor Genk. Die reclame werd al snel weer verwijderd op vraag van de stad. “De mensen moeten juist naar Sint-Truiden komen.”

De kanaries van Sint-Truiden en de smurfen van Genk staan weer tegenover elkaar. Deze keer niet op het voetbalveld, maar wel in de strijd om de eindejaarsshoppers. Groot was de verbazing van heel wat Truiense handelaars toen bleek dat vrijdag een grootschalige reclamecampagne voor Genk gelanceerd was in hun stad. Langs verschillende invalswegen kregen voorbijgangers de warme oproep om gezellig in Genk te gaan winkelen. “Ongehoord”, klonk het boos bij verschillende ondernemers.

Ook waarnemend burgemeester Hilde Vautmans (Open Vld) verslikte zich vrijdagochtend in de koffie, toen ze haar laatste schepencollege van Sint-Truiden voorzat. “Mijn laatste daad als waarnemend burgemeester zal zijn onze stad verdedigen. De reclameborden hier worden beheerd door het bekende bedrijf JCDecaux. We zijn wel expliciet overeengekomen dat er op die borden geen reclame gemaakt mag worden voor andere steden. Kennelijk was dat nu per ongeluk toch gebeurd. Soit, een fout kan gebeuren. Het bedrijf heeft zich intussen uitgebreid bij ons verontschuldigd en ze zullen meteen de reclame verwijderen. Volkomen terecht.”

“Mag ik nog even reclame maken?”

“We willen te allen tijde onze Truiense handelaars steunen en lokaal shoppen aanmoedigen”, benadrukt Vautmans. “We hebben dat het voorbije jaar intensief gedaan met onze grootschalige campagne ‘Loyaal Lokaal’. En mag ik nu zelf ook nog even reclame maken? Op ons marktplein staat momenteel een gigantische ijspiste, we hebben een elfenboom die uniek is in heel Europa en ons winkelcentrum is extra gezellig. Er is dus geen enkele reden om elders te gaan winkelen.”

In Genk fronst schepen van Economie Toon Vandeurzen (cd&v) intussen de wenkbrauwen. “Is onze reclame in Sint-Truiden weggehaald? Tssss. We hebben inderdaad een stevige eindejaarscampagne opgezet, met reclame in heel Limburg. Maar mag ik dan nu ook nog even promotie maken voor Genk? We hebben Bar Goud met de WK-matchen op groot scherm, verschillende optredens, we gaan aftellen naar Nieuwjaar, we hebben een schaatspiste én een actie met een prijzenpot van 32.000 euro. In Sint-Truiden kunnen ze misschien toch eens overwegen om naar Genk te komen? Ze zijn zeker nog altijd welkom.”

© Toon Royackers en Jozef Croughs

 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.