Overslaan en naar de inhoud gaan

De N718, van N80 naar Melveren decor voor laatste aflevering Familie 2022

De N718, van Ordingen naar Melveren, De kortste autosnelweg van het land
door Jozef Croughs
datum26/06/2022
geenreactie

In april streek de opname crew van producent Zodiak Belgium op de N718 neer voor de opnames van de seizoensfinale van de tv-soap Familie. Een bloedstollende achtervolging werd er opgenomen tijdens de confrontatie tussen Lars (Kürt Rogiers) en Koen (Sieg De Doncker). De opnames gebeurden tussen de afrit N80 en de Hasseltsesteenweg. De N718 wordt ook de kortste autosnelweg van België genoemd en ligt ten noorden van Sint-Truiden. Deze weg is 3,2 kilometer lang en verbindt de twee deelgemeenten Ordingen met Melveren en loopt in beide richtingen dood in open velden.

Een échte, officiële autosnelweg is het natuurlijk niet. De N718 vertoont wél alle uiterlijke kenmerken van een volwaardige autosnelweg: tweemaal twee rijstroken, een brede middenberm, aan beide kanten een pechstrook en om de honderd meter een paaltje dat het aantal afgelegde kilometers aangeeft.

De N718 telt ook twee bruggen, allebei in Melveren. Eén brug is, zoals gezegd, nutteloos. In één richting gaat er wel verkeer over, maar dat gebeurt alleen om de automobilisten te behoeden voor een dolle rit op landbouwgronden. Want daarin loopt de N718 dood. Het nut van de tweede brug is al even relatief. De brug leidt het drukke verkeer op de N718 over een spoorweg, die enkele tientallen meters verderop de N722 (Sint-Truiden - Hasselt) kruist. Op de N722 is het wél vreselijk druk, maar als er een trein langs moet gaat de overweg dicht en kunnen lange files ontstaan. Enkele meters hogerop kunnen de automobilisten fluitend heen en weer rijden tussen Zepperen en Melveren.

Het was natuurlijk nooit de bedoeling van de Limburgse wegendirectie om alleen de inwoners van Zepperen en Melveren te verblijden met een autosnelweg. Oude plannen voorzien een noordelijke omleidingsweg die in een boog rond Sint-Truiden gaat. Besparingen bij Openbare Werken leidden aan het begin van de jaren 80 tot het tijdelijk stopzetten van de bouwwerken. Er was toen ongeveer 100 miljoen frank geïnvesteerd.

Toen Théo Kelchtermans (CVP) Vlaams minister van Openbare Werken werd vroeg hij bij alle gewestelijke wegendirecties een lijst op van onvoltooide wegenprojecten. De N718 was een van de vijf projecten die door de Limburgse administratie naar voren werden geschoven. Er was nog een bedrag van 100 miljoen frank nodig om de weg Zepperen-Melveren door te trekken tot aan de N716, de anderhalve kilometer verderop gelegen autoweg naar Herk-de-Stad. Dit zou het bestaan van de N718 al min of meer kunnen verantwoorden. Bij het opmaken van zijn rollend investeringsprogramma voor de periode 1993-1995 was Kelchtermans, zelf een Limburger, erg gul voor zijn provincie. Toch moesten er op een gegeven moment keuzes worden gemaakt. Vier van de vijf projecten werden opgenomen in het drie-jaren programma. Eén niet: de N718. De inwoners van Zepperen en Melveren blijven nog voor onbepaalde tijd de trotse bezitters van de kortste autosnelweg van het land.

© Bron: Wegenforum – Het forum over wegen en verkeer  

 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.