Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijftig jaar vliegervaring, maar korte vlucht wordt Erik fataal

door Jozef Croughs
datum01/09/2020
geenreactie

Ongeloof. Dat is het gevoel dat overheerst in de vliegwereld na de crash waarbij piloot Erik Bussé (62) zaterdag het leven verloor. Bussé had vijftig jaar ervaring. “Hij was een kanjer in de vliegkunst”, zegt zijn broer Armand.

Erik Bussé (62) steeg zaterdag om 15.30 uur op voor een korte vlucht naar Zwartberg en terug. Op het vliegveld in Genk vond een fly-in plaats en Erik zou een korte groet gaan brengen met zijn Tipsy Nipper, een stuntvliegtuigje dat plaats biedt aan één persoon. Het dateerde uit de jaren vijftig, maar was altijd in prima staat gebleven. Erik verzorgde zelf het onderhoud.

Wat er is misgelopen, wordt nog onderzocht. “Getuigen hebben een knal gehoord, en op camerabeelden van ons vliegveld, blijkt dat het toestel ongewoon veel rook ontwikkelde”, weet Eddy Cornelissen, woordvoerder van Aero Kiewit. “Even na het opstijgen heeft het vliegtuig een bocht van 180 graden naar links gemaakt. We weten niet waarom. Hij heeft geen contact meer gehad met de verkeerstoren. Maar hij had niet genoeg hoogte, heeft de nok van een dak geraakt en is in een tuin terechtgekomen.” Meteen na de crash was Erik nog bij bewustzijn. Maar de hulpdiensten konden alleen maar zijn overlijden vaststellen. Wellicht overleed hij door inwendige bloedingen.

Testpiloot Agusta

“Het ongeval zal niet aan zijn vliegkunsten gelegen hebben”, zegt zijn broer Armand, met wie hij vijftig jaar geleden leerde zweefvliegen in Kiewit. “Erik stond aangeschreven als heel erg ervaren en als een grote deskundige”, aldus nog Armand, manager van DronePort in Sint-Truiden. “Hij was testpiloot voor Agusta, gaf tientallen jaren les, had een eigen helikopterbedrijf… Iedereen die iets bijzonder wilde weten over vliegen en vliegtuigtechniek, ging bij Erik aankloppen. Hij wist er alles van. Het is niet te bevatten dat dit net hem overkomt, met zijn lievelingstoestel dan nog.”

Erger voorkomen

Erik laat een vrouw en twee kinderen, dertigers intussen, na. “Het is intriest. Voor hen en voor de hele vliegwereld. Erik wilde het wat rustiger aan gaan doen met het vliegen. Hij wilde zijn werk in zijn helihaven in Neerpelt verminderen, om meer tijd te maken voor de familie. En dan dit.”

“Dit had niet mogen gebeuren. Hij is teruggedraaid, wellicht om te voorkomen dat hij op de Kempische Steenweg zou terechtkomen. Hij heeft nog gehoopt om het vliegveld te bereiken, maar heeft dan de schouw en de nok van dat dak geraakt, van een woning waar vrienden van onze familie wonen. Het is onvoorstelbaar. Ik verlies een broer, een vriend, een toeverlaat.”

© Gunter Willekens / Jozef Croughs 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.