Overslaan en naar de inhoud gaan

BelOrta haalt de kaap van 451 miljoen euro productomzet

door Jozef Croughs
datum07/01/2020
geenreactie

De fruit -en groenteveiling BelOrta haalde in 2019 een productomzet van 451 miljoen euro, het hoogste resultaat ooit voor de coöperatie. Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kg) klokt BelOrta ook qua volume af op een record.  De fruitvestiging in Borgloon sloot af  met een fruitomzet van 109 miljoen euro. “De omzetcijfers zijn mooi, maar belangrijk is dat de telers een leefbaar inkomen uit hun bedrijf hebben kunnen halen in verhouding tot het ondernemingsrisico dat ze nemen. Vernieuwing, diversificatie en investeren moeten de telers sterken om te blijven geloven in fruit,” aldus Kris Jans Divisie manager Fruit.

Tekenend voor 2019 echter zijn de sterk uiteenlopende resultaten per product. De extreem warme en droge zomer van 2018 zorgde internationaal voor een erg hoge productie met daarenboven heel wat afwijkende maten in appels en peren.

Deze factoren veroorzaakten ook in de eerste jaarhelft van 2019 een problematische vermarkting van beide producten. Het nieuwe seizoen, oogst 2019, verloopt iets beter door lagere producties in binnen- en buitenland. Lichtpunten dit jaar waren de clubrassen zoals de Belgische Kanzi®-appel die een constant beter resultaat lieten optekenen over gans het jaar. Het paradepaard blijft de Conference peer. Voor pitfruit spreken we over een omzet van 52 miljoen euro. Met 27 miljoen kg kersen werd een recordproductie opgetekend. Daarnaast 10 miljoen kg aardbeien en een ruim assortiment houtige kleinfruit waaronder frambozen, braambessen, blauwe bessen en rode bessen. Voor het ganse pallet bessen, steenfruit en aardbeien realiseerden we een omzet van 57 miljoen euro. Afgelopen jaar maakte de bio-productie een flinke stijging. Ook vanuit BelOrta groeien we mee, zowel qua aantal telers, areaal als assortiment. Ondertussen telt ons assortiment reeds 100 bio-referenties. Vooral bij tomaten, komkommer en paprika kenden we de afgelopen jaren een opvallende groei.

Op zoek naar verdere internationale marktverruiming

Ook op de internationale groente- en fruitmarkt vonden in 2019 de producten van BelOrta hun weg naar 75 landen wereldwijd. BelOrta maakt permanent werk van nieuwe marktontwikkeling. Het BelOrta merk is intussen zichtbaar tot ver buiten het Europese continent – met BelOrta-branded verpakkingen voor o.a. Conference peren in China, Brazilië en Mexico.

Investeringen in Borgloon

De fruitsites te Borgloon stellen 120 mensen tewerk, in piekperiodes kan dit opgelopen tot 200. Om alle diensten te kunnen leveren aan onze telers werd er afgelopen jaar al 6,5 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingsloods. “Voor dit jaar staat er een logistieke loods in de stijgers en plannen voor investeringen in kantoren en cafetaria zijn in ontwikkeling. Daarenboven liggen marktgerichte investeringen voor de toekomst voor ter goedkeuring door Raad van Bestuur. Hiermee bewijst BelOrta dat het gelooft in fruit en dat we klaar moeten staan voor de toekomst,” besluit Manager Divisie Fruit Kris Jans.

 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.