Overslaan en naar de inhoud gaan

“Japanse menukaarten en routes voor de step”

door Jozef Croughs
datum31/01/2019
geenreactie

Sint-Truiden, de hoofdstad van het bloesemtoerisme, wil dit voorjaar 30.000 bezoekers naar de fruitstreek lokken. Daarvoor zet de stad in op beleving rond fruit, een experiment met een route met de step én... Japanners. “Sinds de komst van de Japanse eigenaar van STVV gaat er voor onze bloesems een nieuwe, toeristische markt open”, zegt schepen van Toerisme Hilde Vautmans (Open vld).

 

Jaarlijks vinden zo'n 25.000 toeristen de weg naar Sint-Truiden. Dat is volgens Vautmans een mooi cijfer, maar er is meer potentieel. “Onze stad en streek heeft gewoon veel meer te bieden om meer mensen te laten genieten van ons aanbod.” Er werd 43.000 euro uitgetrokken om Sint-Truiden in binnen- en buitenland te promoten. “Sinds de komst van de Japanse eigenaar van de voetbalclub STVV gaat er voor ons ook een nieuwe toeristische markt open. Brugge en Brussel hadden de Japanners al langer ontdekt, maar via de Japanse internetgigant DMM (Digital Media Markt) wordt ook Sint-Truiden gepromoot voor haar historisch erfgoed en de fruitstreek met al haar bloesempracht.”

De Japanners zijn vanaf 2017 eigenaar van STVV. “Sindsdien komen er jaarlijks een 200-tal families naar onze stad. Onze gids heeft enkele weken geleden twee selecte groepjes rondgeleid en ze waren vooral onder de indruk van onze Grote Markt en alle horecazaken. We willen daar beter op inspelen en vragen daarom aan onze horeca of ze de belangrijkste gerechten op hun menukaart in het Japans willen vertalen.”

“We proberen het aantal bezoekers uit Japan nog op te krikken want ze zijn ook erg onder de indruk van onze streek. Een historische stad met terrasjes en zoveel natuur in de onmiddellijke omgeving… Dat is voor hen uniek. Ook het bloesemverhaal vinden ze prachtig. Japanners zijn gek van bloesems.” Sint-Truiden heeft daarom filmpjes over de streek bewerkt met Japanse ondertitels om in het land van de rijzende zon nieuwe toeristen te lokken én ook de toeristische gids, die volgende week verschijnt, krijgt een cover in het Japans.

Steppen

Daarnaast gaat Sint-Truiden nog meer inzetten op beleving. “Dit jaar focussen we extra op kinderen. Op zondagen zal er aan alle drie de bloesembars een team van animatoren klaar staan om de kinderen te entertainen. In Zepperen komt er ook een bloesemkermis. Op 5 mei is er een try-out van de eerste bloesemroute op de step die wordt uitgestippeld door het gespecialiseerde bedrijfje Lim Discovery. Wij bieden speciaal ontworpen, niet-gemotoriseerde steps aan voor verhuur, maar aangezien de elektrische step ook steeds populairder wordt, zijn die natuurlijk ook welkom. De langste route is 20 kilometer. Dat lijkt me een behoorlijke afstand, maar er zijn ook kortere routes natuurlijk. Als de steproute aanslaat, gaan we dat herhalen.”

Tot slot wil Sint-Truiden de mooie kerkdorpen op de kaart zetten met uitgestippelde routes en staat de beleving rond fruit centraal. “Dat klinkt misschien logisch, maar we merken dat heel veel mensen de link tussen bloesems en fruit kwijt zijn. Vorige week belde er nog een Nederlander die vroeg waar hij deze week de bloesems kon bekijken”, lacht Vautmans.

 

© Mark VAN LUYK/Jozef CROUGHS ■

 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.