Overslaan en naar de inhoud gaan

School met wetenschapsstraat, laptops voor iedereen en ondergrondse parking

door Jozef Croughs
datum08/05/2023
geenreactie

Nu zondag mag iedereen voor het eerst een kijkje nemen in de ‘school van morgen’ aan de Fabrieksstraat in Sint-Truiden. Ongeveer duizend leerlingen zullen daar vanaf volgend schooljaar les volgen op smartboards en laptops. Minister van onderwijs Ben Weyts kwam vrijdag het lintje  doorknippen.

Het nieuwe schoolgebouw van Hasp-O centrum is er voor de leerlingen van de derde tot het zesde jaar secundair. Twee jaar geleden werd gestart met de bouw, net achter het station van Sint-Truiden. Met 18.000 vierkante meter en een kostenplaatje van 36 miljoen euro is dit het 182ste en voorlopig laatste project van het programma ‘Scholen van Morgen’. Met dat programma wou de Vlaamse overheid via publiek-private investeerders de vernieuwing van de Vlaamse schoolgebouwen een tandje bij steken. “Aan dat programma komt binnenkort wel nog een vervolg,” zo belooft de minister. 

“In elke klas van Hasp-O Centrum vind je straks een digitaal schoolbord. Bovendien krijgen alle leerlingen vanaf september een eigen laptop van de school, waarvan ze zowel thuis als op school gebruik kunnen maken,” toont directeur Eddy Roosen trots. “Om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan, vind je in elke gang een ander vakgebied terug. Zo hebben we een ‘talenstraat’ met 21 lokalen voor taalonderwijs, een gang voor mechanicalessen, een wiskundestraat en een wetenschapsstraat. We hebben een auditorium en een eetzaal voor 600 personen, een ruime sporthal, een gymzaal en drie basketbalvelden. De speelplaats is gedeeltelijk overdekt en in de ondergrondse garage is plaats voor 180 fietsen en 94 auto’s.”

Nieuwe voetgangerstunnel

Sommige bewoners maken zich zorgen over de verkeersafwikkeling, als hier straks duizend leerlingen naar binnen stappen. “We zijn echter volop aan het onderhandelen met de stad over de aanpassingen die nog nodig zijn,” belooft directeur Roosen. “In september zullen we de situatie zorgvuldig screenen, zodat we meteen kunnen schakelen waar nodig. Er komt een kiss & ride aan de school, en de bussen blijven stoppen nog steeds aan het station zelf. Leerlingen die met de bus of trein naar school komen, kunnen gebruik maken van de oude voetgangerstunnel onder de spoorlijn.” Volgende week vindt trouwens opnieuw een overleg plaats tussen de stad, de NMBS en spoorbeheerder Infrabel. Zij willen een nieuwe en bredere tunnel aanleggen die de buurt achter het station moet verbinden met de rest van de stad. Die werken zijn gepland voor 2024 en 2025.

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.