Overslaan en naar de inhoud gaan

“Vorige week nog abonnement gekocht en nu is de fitnesszaak plots failliet”

door Jozef Croughs
datum22/06/2022
geenreactie

Vorige week kochten enkele jongeren nog een abonnement bij fitnesscentrum ‘Concourse’ aan het station in Sint-Truiden, maar deze week legt de zaak plots de boeken neer. “We vragen begrip,” zegt zaakvoerder Jody Blocken. Stomverbaasde gezichten maandag voor het gesloten rolluik van het bewuste fitnesscentrum aan de Stationsstraat in Sint-Truiden. “Vorige week vrijdag heb ik hier mijn abonnement gekocht”, toont Mathieu Stelten (16). De jongeman betaalde er 55 euro voor. “Hij is ook voetbaltrainer voor kinderen. Zo wil hij een goede conditie opbouwen”, vertelt zijn moeder Nadine Bracke teleurgesteld.

“Hij heeft het abonnement van zijn eigen zakgeld betaald. Als je deze week de zaak sluit, dan had je vorige week toch geen abonnementen meer moeten verkopen? Toch niet aan jongeren die daar zelf zo hard voor moeten werken en sparen?” Mathieu is overigens niet de enige. Ook zijn vriend Tibe Staels stond maandagavond voor dezelfde gesloten deur. Hij betaalde vorige week nog 25 euro.

Elektriciteit

Eigenaar Jody Blocken kon de telefoontjes en mailtjes maandag even niet meer volgen. “Het is inderdaad heel droevig en vervelend. Dat besef ik ook”, reageert hij aan de telefoon. “Het is bijna tijd voor de volgende kwartaalaangifte voor de BTW. Samen met de boekhouder hebben we echter moeten beslissen dat het gewoon niet meer haalbaar was. Heel jammer, want ik ken bijna al mijn klanten persoonlijk. Ik vind dit dus heel pijnlijk. We zijn helaas niet de enige. Kijk maar eens bij de recente faillissementen van fitnesszaken in de regio. Voor corona ging het nog heel goed, en we zijn die pandemie ook best goed doorgekomen. Daarvoor hadden we voldoende buffer. Maar met de recente gas- en elektriciteitsrekeningen kunnen wij echt geen zaak meer open houden. We zijn grootverbruikers en we betalen nu al zes keer meer dan vorig jaar.”

Persoonlijk

Volgens Jody zullen nog meer fitnesszaken volgen. “Zeker als ze persoonlijke begeleiding aanbieden. Vroeger was het de bedoeling dat er geschoold personeel in fitnesszaken ging werken. Maar nu gaat het gewoon om hallen waar de computer je trainingsschema bepaalt. Het soort zaken zoals wij - waar je persoonlijk begeleid wordt - houdt het met de huidige crisis niet meer vol. We merken heel goed dat onze klanten meer de vinger op de knip houden. En eigenlijk kunnen we daar in deze tijden begrip voor opbrengen.”

“Of het dan wel zo verstandig was om vorige week nog abonnementen te verkopen? Tja, je hakt op een gegeven moment de knoop door,” besluit Jody. “Dat hebben we dit weekend gedaan. We werken vooral met maandabonnementen. Dus voor de meeste klanten zal het verlies meevallen. En ook al zou ik ze graag willen terugbetalen, het ligt helaas niet meer in mijn handen.” En dus kwamen enkele klanten maandag onverwacht voor het gesloten rolluik te staan. “We hebben hen in de mate van het mogelijk allemaal tijdig proberen te verwittigen.” De aanpalende horecazaak benadrukte gisteren dat zij gewoon open blijven.

© Jozef Croughs / Toon Royackers

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.