Overslaan en naar de inhoud gaan

Een greep uit ons archief

Brandende tankwagen zorgt voor immense inferno en milieuvervuiling

Een klapband van een tankwagen geladen met brandstof heeft vrijdagmorgen om 5 uur op de N80 in Sint-Truiden een ware inferno veroorzaakt. Leopold Colin, die in opdracht van de firma Van Raak uit Ravels reed stuurde na de klap zijn vrachtwagen naar de pechstrook waar hij meteen onderaan vuur vatte. Tevergeefs probeerde hij nog met een brandblusser het vuur te blussen maar moest al snel een veilige plaats opzoeken en toezien hoe de vlammen oversloegen naar de tank gevuld met 36.500 liter dieselolie. Niemand werd gewond en omstreeks 9 uur was het vuur onder controle.  

Nico Claes en David Van Tongelen uit Tienen kwamen net terug van een nachtje stappen toen zij de tankwagen de pechstrook zagen oprijden. “Wij reden er net achteraan en merkten dat hij plots afweek naar de pechstrook. Toen wij de vlammen onder de tankwagen zagen uitkomen wisten wij meteen hoe laat het was. De chauffeur vertelde dat hij vol zat diesel en probeerde nog met een brandblusser de vlammen te doven. Ik heb mijn maat achter gelaten en ben teruggereden om het verkeer tegen te houden. Intussen had ik de 101 gewaarschuwd van de brand," doet Nico het verhaal.

steekvlam

Toen de eerste ploeg van de Truiense brandweer op de plaats aankwam sloegen de vlammen al hoog boven het voertuig uit. Zij hadden nog naar net hun stellingen ingenomen toen de eerste opslagruimte op de wagen met een harde knal ontplofte. Een hevige steekvlam sloeg tientallen meters hoog en veroorzaakten een enorme hitte gevolgd door een roetzwarte rookpluim. Al snel werd bijstand gevraagd van de collega’s uit Hasselt die met watertanks ter plaatse kwamen. Voor de hulpdiensten zat er uiteindelijk niet meer op dan de vrachtwagen gecontroleerd te laten uitbranden. “Telkens één van de opslagcompartimenten op de tankwagen door de ontploffing openscheurde vloeide de brandstof in grote hoeveelheden de berm af naast de rijweg en kwam in de oude beek terecht met grote milieuvervuiling tot gevolg", zegt brandweercommandant Etienne Leers. Om 6 uur deed de brandweer beroep op de civiele bescherming van Brasschaat. In het centrum van Melveren had intussen de brandweer van Hasselt op de Melsterbeek, waar de oude beek in uitmondt, een vlottende dam en producten aangebracht om de meegespoelde mazout op te vangen en te neutraliseren. De civiele bescherming kwam met groot materiaal ter plaatse om de brandstofresten op het water en van de beekboorden weg te zuigen. Het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek kwam een zestal wilde eenden ophalen die onder de smurrie zaten.

Snelheid

Omstreeks 11.30 uur waren de takelwerken beëindigd en kon de brandweer starten met de opruimingswerken van de verbrande resten en schroot op de rijbaan. Later bleek dat door de grote hitte het asfalt wegdek zwaar beschadigd werd. De dienst Wegen en Verkeer kwam rond de middag ter plaatse voor de vaststellingen. Districtchef Ingenieur Lemmens: “Eenmaal alle resten verwijderd zijn wordt door onze dienst gekeken of er geen gaten in het wegdek zitten. Daarna wordt het verkeer opnieuw toegelaten zij het met de nodige signalisatie die de snelheid ter plaatse beperkt tot 70 km/uur. De plaats waar het voertuig uitbrandde wordt afgebakend om te beletten dat eventuele gebreken opnieuw oorzaak zijn van ongelukken”, besluit Lemmens. De N80 was lange tijd in de twee richtingen afgesloten, voor alle verkeer. Ronde de middag werd de richting naar Hasselt opnieuw opengesteld. Voor de richting Sint-Truiden duurde het tot laat in de namiddag.

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.